Etická výchova v 8. třídě

28.11.2012 17:09

 

  Již třetím rokem absolvuje naše 8. třída etickou výchovu. Etická výchova je založena na prosociálnosti  a empatii. Její „výuka“probíhá v základních 10 krocích, které na sebe logicky navazují a aktivity jednotlivých kroků se vybírají dle zkušenosti dětí. Vzhledem k tomu, že v této třídě mám možnost se etice věnovat již 3. rokem, můžu si dovolit volit celkem náročné aktivity, se kterými se děti velmi dobře vypořádávají.

  Jednou z takových aktivit bylo i téma „Odpuštění“. Každý si měl sám za sebe vzpomenout na to, zda mu někdo v životě nespravedlivě ublížil nebo zda někomu on sám neublížil a věřte, že jednoduché to pro 14-leté děti nebylo. Ale seděli jsme, jako každou tuto hodinu, na koberci v kruhu a postupně se přihlásili téměř všichni a sdělili své pocity a zkušenosti. 45 minut nestačilo, a proto bylo jasné, že se téma hodiny prodlouží i do hodiny dalšího týdne. Následující týden si každý vybral jednu mušličku a tu měl položit na koberec a říct, zda někomu odpouští. Někdo řekl jméno komu, někdo řekl pouze za co, někdo řekl obojí a své odpouštění okomentoval, někdo neřekl nic a jen mušličku položil. Bohužel někdo v sobě sílu na odpuštění ještě nenašel a my  ostatní to samozřejmě respektovali. Nakonec děti  z mušliček vytvořily pozitivní tvar, v jejich případě srdce, čímž tomu negativního, co zmínily, vložily pozitivní hodnotu. Ačkoliv si myslíme, že 14-leté děti nevědí, co od života chtít nebo jak se mají chovat, zazněla i velmi závažná odpuštění, byly vidět slzy, emocí se objevila hromada. Osobně mě to až tolik nepřekvapilo, protože po těchto hodinách tyto děti, jejich tajemství, trápení a radosti znám, ale opět mě to přesvědčilo v tom, jak je důležité s nimi o tom mluvit a jak moc si vážím toho, že ony se mnou o tom mluvit chtějí. Byly to náročné 2 hodiny, za které jim velmi děkuji!!!

                                                                                              G. Paulusová

 

Etická výchova odpuštění

Minulá hodina etické výchovy, kde jsme odpouštěli lidem, kteří nám ublížili, probíhala tak, že každý z nás si vzal mušli, šel doprostřed koberce a položil jí tam a řekl k tomu, komu a proč odpouští. Pro mě byla velice důležitá a překvapilo mě, že hodně z nás řeklo docela závažné věci. Tím nám vlastně dokázali, že nám věří, ale myslím, že víc vám řeknou názory mých spolužáků.

Minulá hodina se mi líbila, protože když se nad tím člověk zamyslel, zjistil, že není tak těžké odpustit.

Minulá hodina se mi líbila. Byla zábavná, ale pro některé i smutná. Líbilo se mi hlavně to, co řekl Honza.

Hodina se mi líbila. Bylo to k zamyšlení.

Minulá hodina byla super a myslela jsem, že mi to odpuštění pomůže ale ne. Mrzí mně to, že jsem odpustila, protože ta samá situace, kterou jsem odpustila, se znova opakovala.

Minulá hodina byla suprová, protože jsem odpustila kamarádce a už se s ní normálně bavím jako dřív.

Minulá hodina byla super, děkuji paní učitelce Paulusové.

Minulá hodina se mi líbila a určitě nám to uvolnilo hlavu.

Minulá hodina se mi líbila, protože jsem si vše uvědomila a další problém jsem pustila z hlavy.

Minulá hodina byla dobrá.:)

Minulá hodina byla dobrá, protože jsme se naučili odpouštět a pro někoho to bylo těžké.

Minulá hodina byla dobrá, ale až teď jsem si vzpomněl, komu bych měl odpustit.

Minulá hodina byla pro některé super, protože se zamysleli a uvědomili si, že chtějí odpustit. A já doufám, že ten člověk o to bude opravdu stát a snad dokážu také odpustit.

Minulá hodina byla dobrá, díky ní jsem získal ztraceného kamaráda.

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

—————

Zpět